Branding agencies, marketingbureaus, storytelling companies: we kunnen ons voorstellen dat het als potentiële klant soms moeilijk is om het spreekwoordelijk bos nog door de bomen te zien. Adfundum is een ‘fullservice’ agency, een onestopshop die instaat voor al jouw marketingnoden. Hieronder een kleine inkijk in wat wij verstaan onder branding.
Branding
Adfundum: branding volgens de regels van de kunstBranding voor beginners
De belangrijkste stappen in het komen tot de perfecte branding:
- Doelgroep begrijpen
- Je verhaal op orde hebben
- Allesomvattende merknaam en base- of tagline
- Tone of voice
- Logo en huisstijl
- Employer branding
Wat is branding?
Als volwassen bedrijf heb je geen ruimte om je eigen identiteit in vraag te stellen. Meer nog, als jij zelfs niet weet wie je bent en waar je voor staat, hoe kan je dat dan van je klanten verwachten?
Branding is storytelling, brandmerken, op alle dragers je unieke stempel zetten, een eigen stijl poneren en een unieke visie uitdragen. Het is het totaalplaatje: het is hoe een bedrijf communiceert met beeld en woord. Je eigenheid bewaren en het juiste beeld schetsen, is daarbij cruciaal wil je impact maken.
Wie worden je beste vrienden?
Wij komen er via een workshop of kick-off meeting snel achter wie je bent en helpen je om jouw boodschap in de hoofden van je klanten te prenten. Met de juiste employer branding maken we van jouw onderneming vervolgens de meest gegeerde werkplek in je omgeving.
Via een branding workshop of branding traject zoek je uit wie die potentieel ‘beste vrienden’ zijn of zullen worden. Net zoals bij marketingstrategie komt de omschrijving van een aantal buyer persona’s bij branding goed van pas. Je weet wie je wil targeten, maar ken je de doelgroep ook? Weet je waar ze wakker van liggen? Wat ze doen in hun vrije tijd? Welke rol ze spelen in het gezin? Wat ze belangrijk vinden? Heb je een goed zicht op wie je potentiële klant is, dan kan je overgaan tot de identiteit van je merk.
Wij gebruiken elke tool in onze gereedschapskoffer om jouw doelgroep beter te begrijpen. We doen aan marktonderzoek, bellen met bestaande en potentiële klanten, en capteren alles wat belangrijk is om jouw verhaal correct te kunnen vertellen. Adfundum geeft inzicht in de gedachten en bekommernissen van je toekomstige ambassadeurs.
Merkidentiteit: een goed verhaal blijft hangen
Je ‘brand’ in woord: van merknaam tot tone of voice
Branding begint bij het bedenken van een naam die bij je DNA past of die als titel van je verhaal kan dienen. Samen met een goede baseline of tagline verduidelijk je meteen ook waar je voor staat.
Vervolgens bepaal je je waarden en formuleer je een duidelijke visie en missie. Het is de kern van elk goed verhaal. Hoe je dat verhaal vertelt, hangt af van je doelgroep. De doelgroep bepaalt je tone of voice. Vind je eigen stem en gebruik die consequent in elke vorm van communicatie en op elk platform.
Wij spreken jouw taal en die van de doelgroep die je voor ogen hebt. We schreeuwen je boodschap van alle daken, zowel off- als online.
Je ‘brand’ in beeld: van logo tot volledige huisstijl
Als je verhaal klopt, dan pas kan je het beeld bepalen dat je aan je merk wil vasthangen. Staat deze volgorde in steen gebeiteld? Neen.
Iemand die je graag ziet, herken je alleen al aan zijn ogen … Een stem van een vriend herken je uit de duizend. Onder een memorabel logo hoeft de merknaam er niet eens expliciet bij.
Yes? We did that!
We nemen een smeulend brandijzer en plaatsen een goed doordacht en visueel sprekend brandmerk op jouw bedrijf of product, zodat er geen twijfel kan bestaan over wie jullie zijn en wat jullie doen. Jouw stijl, jouw logo, jouw verhaal. De beste brands hoeven geen extra uitleg, alleen al het logo vertelt het volledige verhaal. Wij maken jouw brand herkenbaar en onvergetelijk. Ready to be recognised?
Employer branding
Everything goes in the war for talent! Of niet? Bedrijven komen met de strafste employer branding-strategieën op de proppen, maar of het op de werkvloer altijd fun is, dat is nog maar de vraag. Je mag uiteraard je verhaal altijd een beetje aandikken, maar overdrijf niet!
Werknemers aantrekken en ze overhalen om bij jou te komen werken: dat wordt de komende jaren de grote uitdaging. Het aantal openstaande vacatures is sinds 2020 in stijgende lijn. Een witte raaf vinden is haast onmogelijk geworden en vaak moet je het doen met enthousiaste vogels die potentieel tonen.
In employer branding is authenticiteit het absolute toverwoord. Als je beweert dat je een familiebedrijf bent, doe er dan alles aan om je aan dat familiale karakter te houden. Doe je niet beter voor dan je bent, want je valt na een tijd toch door de mand. En dan mag je terug op jacht …
Voor we je werkplek adverteren als ‘best place to work’ kijken we eerst even naar hoe het er bij jullie echt aan toe gaat. Want voor je effectief gaat communiceren over je bedrijfscultuur, kan het geen kwaad om een objectieve partij zoals Adfundum met een helikopter boven je bedrijf te laten hoveren. Wij nemen afstand om vervolgens diep in jouw onderneming te duiken. Mits een aantal (kleine) ingrepen, kunnen wij zorgen voor een wereld van verschil.
Adfundum is straight forward. What you see is what you get. Ons team komt graag de temperatuur voelen in jouw bedrijf. We capteren troeven waar jij misschien zelfs het bestaan niet van wist. We werken samen aan het versterken van de USP’s die als aantrekkingskracht kunnen dienen voor werkzoekenden en maken jouw onderneming onweerstaanbaar voor talent. Op zoek naar een gelijkgestemde partner voor jouw employer branding?