Spring naar de inhoud

Storytelling: een goed verhaal is zo verteld of niet?

Een verhaal beginnen met een allusie op de slogan van EA SPORTS TM ’it’s in a game’ is misschien wat ver gezocht, maar waarom ook niet? Als je verhalen wil leren vertellen, dan is het enige struikelblok je eigen verbeelding. Alhoewel. Is vertellen hetzelfde als verzinnen? En wat mag en wat niet? Een interpretatie op storytelling door Adfundum, een marketingbureau met een open vizier.

Wat is storytelling

De ‘Cambridge Dictionary’ omschrijft storytelling als volgt: ‘the activity of writing, telling, or reading stories’. Wikipedia heeft het dan weer over verhalen vertellen en delen als sociale en culturele activiteit. En zo kan je nog honderden andere omschrijvingen en definities opsnorren. Eén constante: vrijwel elke definitie is (ruim) interpreteerbaar en geeft je als schrijver eigenlijk vrij spel. Verhalen vertellen is iets wat al gebeurt sinds mensenheugenis. Het is communiceren, of dat nu via taal, beeld, geluiden of signalen is, … Eerlijk, het zal ons worst wezen. Rooksignalen, tam-tamritmes of morsecode: everything goes.

Het doel van storytelling

Een boodschap overbrengen

Alles draait rond het overbrengen van een boodschap. Het maakt niet uit of het nu gaat over stamhoofden die kinderen willen waarschuwen voor de gevaren van het diepe woud of de subtiele product placement in Hollywood-blockbusters die kijkers moeten triggeren om de nieuwste bolide of merkenkledij van de hoofdrolspeler te kopen.

In ons vak worden verhalen verteld om mensen te overtuigen van een product of dienst. De verpakking is daarbij minstens even belangrijk als de inhoud, in sommige gevallen zelfs belangrijker. Als je het verhaal goed vertelt, is de kans reëel dat je mensen kunt overtuigen om over te gaan tot een aankoop.

In een TEDx Talks haalt auteur, spreker en coach David JP Phillips een mooi voorbeeld aan van hoe je met de juiste storytelling een product kunt opwaarderen. Van hoe een lelijke paardenkop met een kostprijs van minder dan een euro verkocht werd aan zo’n 63 euro, enkel en alleen door het verhaal achter de ‘kop’.

Bekijk de TEDx Talk van JP Philips hierboven of ontdek het experiment ‘Story of Horse Bust’.

“Have we got some stories to tell you!” Niet zeker of je jouw verhaal wil laten vertellen door ervaren storytellers? Kom langs en laat ons helpen jouw geschiedenis te (her)schrijven. Ontdek enkele van onze referenties.

Connecteren met de klant/doelgroep

Storytelling in marketing heeft maar één doel: een connectie maken met de klant. Hoe dat gebeurt, is eigenlijk van ondergeschikt belang. De ene klant valt voor humor of een kwinkslag, een ander voor een emotionele of rationele boodschap.

Hoe meer iemand zich kan vereenzelvigen met jouw verhaal, hoe groter je kans op slagen. Een belangrijke kanttekening daarbij is dat je je storytelling moet proberen af te stemmen op je doelpubliek. Alhoewel, dat is niet de volledige waarheid. Ook al ben je een serieus en zakelijk bedrijf, met een geestigheid of een leuke woordspeling schop je niet automatisch je doelpubliek tegen de schenen. De Amerikanen zijn meesters in deze aanpak en durven al iets meer dan wij. Een aansteker met de boodschap ‘Thank you for smoking’ als gadget voor een begrafenisondernemer of ‘Don’t get vaccinated’, ‘Drink and drive’: voor sommige van die dekselse Yankees is geen brug te ver.

Voor het zijproject PlastIQ Moov van PlastIQ kregen we vrij spel om het imago van kunststoffen wat op te blinken. Doel was om jongeren te informeren over het nut van plastics in onze samenleving. Niet de grote ‘goed-nieuws-show’, wel een genuanceerd beeld, zodat kinderen en jongvolwassenen zelf kunnen oordelen over de materie. Want plastic, dat is meer dan het hoofdingrediënt van de ‘Plastic Soup’.

Lees meer over onze referentie PlastIQ Moov.

Connecteren met de klant/doelgroep

Storytelling in marketing heeft maar één doel: een connectie maken met de klant. Hoe dat gebeurt, is eigenlijk van ondergeschikt belang. De ene klant valt voor humor of een kwinkslag, een ander voor een emotionele of rationele boodschap. Hoe meer iemand zich kan vereenzelvigen met jouw verhaal, hoe groter je kans op slagen. Een belangrijke kanttekening daarbij is dat je je storytelling moet proberen af te stemmen op je doelpubliek. Alhoewel, dat is niet de volledige waarheid. Ook al ben je een serieus en zakelijk bedrijf, met een geestigheid of een leuke woordspeling schop je niet automatisch je doelpubliek tegen de schenen. De Amerikanen zijn meesters in deze aanpak en durven al iets meer dan wij. Een aansteker met de boodschap ‘Thank you for smoking’ als gadget voor een begrafenisondernemer of ‘Don’t get vaccinated’, ‘Drink and drive’: voor sommige van die ondeugende Amerikanen is geen brug te ver.

Voor het zijproject PlastIQ Moov van PlastIQ kregen we vrij spel om het imago van kunststoffen wat op te blinken. Doel was om jongeren te informeren over het nut van plastics in onze samenleving. Niet de grote ‘goed-nieuws-show’, wel een genuanceerd beeld, zodat kinderen en jongvolwassenen zelf kunnen oordelen over de materie. Want plastic, dat is meer dan het hoofdingrediënt van de ‘Plastic Soup’.

Lees meer over onze referentie PlastIQ Moov.

Vertel jouw verhaal, niet dat van een ander

Denk goed na over storytelling. Je mag je verhaal altijd wat aandikken, maar overdrijf niet. Het is zoals de vermelding ‘gebaseerd op waargebeurde feiten’ aan het begin van een film of een true crime-reeks. Een beetje extra drama kan en mag. Maar let op: de grens tussen fictie en realiteit is soms flinterdun. Zo was er in 2023 een hele hetze rond de documentairereeks Cleopatra op Netflix. Egyptenaren stonden en masse op hun achterste poten toen ze hoorden dat Cleopatra zou vertaald worden door een zwarte actrice, terwijl de Egyptische koningin eigenlijk een lichtere huidskleur zou gehad hebben.

Geloofwaardigheid is alles

Want ‘al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding’. Als je je beter voordoet dan je bent, val je sowieso door de mand. Wie mooi in de mand blijft zitten, is Donald Muylle. Geen acteur, maar de zaakvoerder zelf die op geheel eigen wijze zijn klanten overtuigt van zijn passie voor keukens. Nous créons votre cuisine en Belgique. Er wordt misschien wat lacherig over gedaan, maar de man mag gerust een visionair genoemd worden. In een artikel in KW bevestigt hij ook dat het maken van de reclamespotjes ‘de beste beslissing van zijn leven’ was.

Stef Dejonghe, voormalig zaakvoerder van Adfundum en bezieler van het eerste echte boerderijbier OBUZ, deed een beroep op Adfundum marketingbureau om zijn verhaal verteld te krijgen. Met filmpjes die tot 50 000 views halen op Facebook geen slag in het water.

Vertel een verhaal met één boodschap

Hoe meer elementen je in je verhaal wil steken, hoe moeilijker je het verteld krijgt. Je hoeft je als bedrijf uiteraard niet te beperken tot één verhaal. Je kunt er meerdere te vertellen hebben, maar focus je binnen één verhaal altijd op één boodschap.

Wil je je verhaal laten vertellen door ervaren storytellers? Wij drukken graag op de recordknop en capteren alles wat je ons wil vertellen. Bel ons op 051 24 00 24 of stuur een e-mail voor een afspraak.

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te optimaliseren. Meer info