Mocht je het horen donderen in Keulen bij het horen van de termen ChatGPT en AI, dan leefde je afgelopen jaren waarschijnlijk onder een steen. Of je verbleef ergens in een grot zonder enige manier om in contact te komen met de buitenwereld. Ook voor online marketeers is de komst van generatieve artificiële intelligentie zoals ChatGPT een godsgeschenk. In een marketingdiscipline die aan een verschroeiend tempo evolueert, is het vaak onbegonnen werk om de nieuwste ontwikkelingen bij te houden. Met o.a. ChatGPT 4 en Gemini sparen ze tijd uit bij o.a. het analyseren van data, SEO-optimalisatie en e-mailmarketing.
AI opent de poort naar de toekomst van (online) marketing
AI, wat is dat eigenlijk en gaat dit echt de wereld overnemen?
Laat ons eerst even verduidelijken wat AI precies is. AI is geen magische toverstaf of een sci-fi robot die de wereld overneemt. Neenee, in een zeker opzicht zal het de wereld overnemen, maar dan op een positieve manier. Het is eigenlijk gewoon slimme software die kan leren, voorspellen en zelfs beslissingen nemen op basis van data. Denk aan de chatbot van Bol.com die je altijd te woord staat (zelfs om 3 uur ’s nachts) of algoritmes die advertenties precies op het juiste moment op de juiste plaats laten verschijnen. Bij Adfundum gebruiken we AI om de (online) marketing van onze klanten naar een hoger niveau te tillen!
AI in actie bij Adfundum
Laten we even een duikje nemen in hoe wij AI inzetten voor onze klanten. Stel je voor, je hebt een mooi product en je wil dat de hele wereld het ziet. Dan moest je vroeger urenlang zitten prutsen aan jouw advertenties, hopend dat je de juiste mensen zou bereiken. Met AI is dit nu allemaal verleden tijd.
1. Geautomatiseerde contentcreatie
’Content’ dekt heel wat ladingen, maar wat houdt dit nu precies in? Het antwoord is vrij simpel: het is alles wat je gebruikt om informatie te verspreiden of het is de manier waarop je een boodschap, product of dienst verpakt. Met AI kunnen we content maken die niet alleen relevant is, maar ook perfect aansluit bij de doelgroep. Bij Adfundum gebruiken wij AI als inspiratiebron voor allerlei content:
- om beelden te genereren om op websites en sociale media te gebruiken
- als basis voor copy van nieuwsbrieven, blogposts, persberichten of social mediaberichten
- het bepalen van relevante content om op sociale media te bespreken i.f.v. de klant en haar doelgroep
- om samenvattingen te genereren van lange teksten of webpagina’s
Maar pas op voor eenheidsworst! Met de komst van ChatGPT is echter ook het fenomeen ‘contentfabriek’ ontstaan: bedrijven die aan de lopende band teksten laten genereren om op een makkelijke en snelle manier grote volumes content te kunnen publiceren. In een drukke periode waar je weinig tijd hebt, kan je snel eens een postje laten genereren door AI. Maar dat wil niet zeggen dat je de social media feed van je klanten dagelijks moet bombarderen met AI gegenereerde posts. Volgers zullen dit snel merken en misschien naar andere merken overschakelen. Stel telkens de vraag wie jij bent en waar je bedrijf voor staat. En het oude gezegde geldt nog altijd: ‘kwaliteit boven kwantiteit’.
2. Personalisatie tot in de puntjes
Geen enkele klant is hetzelfde en dat begrijpen we bij Adfundum maar al te goed. Dankzij AI kunnen we marketingcampagnes personaliseren tot op het bot. Van gepersonaliseerde e-mails en blogs tot advertenties die precies inspelen op de interesses van de klant. Dankzij AI kunnen we ook telkens dezelfde kleuren, lettertypes, tone of voice, … hanteren op maat van het bedrijf en haar klanten. En laat ons eerlijk zijn, wie voelt zich nu niet speciaal als hij/zij een persoonlijk bericht krijgt?
3. Data-analyse
Het juist interpreteren van cijfers en gegevens is niet iets wat je zomaar kan overlaten aan gelijk wie. It takes a special kind of expert … Het is een vak, een stiel die aan een razend tempo evolueert. Onze online marketeers geloven dan ook in levenslang leren en houden elke ontwikkeling nauwlettend in de gaten. Met generatieve artificiële intelligentie in de gereedschapskoffer, is onze marketeer beter uitgerust dan pakweg een jaar geleden.
AI is een kei in het analyseren van gigantische hoeveelheden data. Het kan patronen herkennen en voorspellingen doen die voor een mens onmogelijk zouden zijn. Zo gebruiken we AI om trends te voorspellen (handig om topics voor content te bedenken), teksten samen te vatten, klantengedrag te analyseren en onze strategieën voortdurend bij te sturen. Bij Adfundum houden we niet van het nattevingerwerk. We vertrouwen op harde data en slimme algoritmes.
4. SEO-optimalisatie
Een goede online aanwezigheid is cruciaal voor de vindbaarheid van elk bedrijf. Dankzij AI kunnen we de relevantie en leesbaarheid van onze content verbeteren. AI geeft ons suggesties voor het verbeteren van onze meta beschrijvingen, titel tags, headers, … Bovendien durven we ook wel al eens te vragen om aanbevelingen te geven voor interne en externe linkbuilding, wat belangrijk is voor onze SEO-successen.
Daarnaast gebruiken we AI soms om diepgaande analyses uit te voeren van zoekwoorden en zoektermen die relevant zijn voor de online aanwezigheid van onze klanten. Een traditionele zoekwoordanalyse is vaak tijdrovend en beperkt in scope. Dankzij AI kunnen we nu miljoenen zoekopdrachten in real-time analyseren en patronen identificeren die anders onopgemerkt bleven. Zo kunnen we betere en meer specifieke zoekwoorden vinden om de juiste doelgroep(en) te bereiken en ook een hogere ranking te verkrijgen in zoekmachines zoals Google, Bing, …
Zo nieuwsgierig als we zijn, blijven we natuurlijk graag op de hoogte van wat de concurrentie van ons en onze klanten allemaal doet. AI-tools kunnen snel en efficiënt de SEO-strategieën van concurrenten analyseren. Zo krijgen we inzichten en stellen deze ons in staat om onze SEO-strategie wat aan te passen met als doel om top-of-mind te komen!
Waarom AI de Toekomst is
We weten het, je denkt nu waarschijnlijk “Maar waarom is die AI dan de toekomst?” Goede vraag! In een wereld waar alles sneller, slimmer en efficiënter moet, is AI gewoonweg onmisbaar geworden. Het geeft ons de mogelijkheid om sneller in te spelen op veranderingen, onze klanten beter te begrijpen en concurrenten telkens een stap voor te blijven.
Bij Adfundum hebben we altijd geloofd in de kracht van innovatieve en vernieuwende tools. We hebben ons door de jaren heen voortdurend aangepast en vernieuwd, en AI is de volgende stap in onze evolutie. Het is niet zomaar een hype, het is een revolutie die de manier waarop we online marketing doen voorgoed zal veranderen. Zowel voor ons als onze klanten!
Ben jij klaar voor de toekomst?
Wil je kennismaken met de online marketeers van Adfundum? Maak een afspraak en laat je verrassen. Bij Adfundum zijn we meer dan klaar. We hebben de kennis, ervaring en nu ook de kracht van AI om jouw online marketing naar nieuwe hoogtes te brengen. Onze digital natives laten je merk een prachtig online leven leiden. Ze gebruiken daarvoor de allernieuwste tools, zodat jouw ‘brand’ de concurrentie ver vooruit is en blijft. Maak vandaag nog een afspraak en ontdek hoe wij jouw onderneming een hoop leads kunnen opleveren.