Spring naar de inhoud

7 belangrijke tips om jouw nieuws in de nationale media te krijgen

Als je je boodschap onder de aandacht wil brengen, dan zijn er wel degelijk journalisten en eindredacteurs die ruimte willen maken om ook jouw nieuws, hoe klein of onbeduidend je het ook lijkt, te publiceren. Niet alle redacties zijn op zoek naar de grote primeurs of wereldschokkende gebeurtenissen. Verover jouw plaatsje in de lokale of nationale media met behulp van deze ‘inside-info’.

Publicatie in print of digitale platformen De media is toegankelijker dan ooit. Derudder Cleaning in de media, lees het volledige bericht op hln.be

Jouw bedrijf in de populaire nationale nieuwsmedia

We starten met de grootste uitdaging: Hoe krijg ik mijn nieuwsfeit op het allergrootste platform? Het is een wie-niet-waagt-niet-wintverhaal. Laat de moed niet zakken als je niet meteen het voorpaginanieuws haalt. Dat is slechts weggelegd voor de spectaculaire, meest actuele verhalen. We raden je wel aan om hoog te mikken. Belandt je nieuwsfeit in het regionieuws, mag je dat als een hele prestatie zien!

Meld je nieuws via de knop (tip 1)

Vrijwel elk online nieuwsplatform heeft een online ‘meld nieuws-knop’. Je vindt ze op de websites van kranten en magazines, maar ook op de grote Vlaamse en nationale nieuwssites. Omdat deze zo toegankelijk zijn, kan je je inbeelden dat er nogal wat troep en ‘non-nieuws’ in de mailbox van journalisten belandt. Maar als je het goed aanpakt, raak je relatief makkelijk door een eerste strenge selectie. Zijn deze tips een garantie op succes? Neen, zeker niet. Onze tips verhogen je kansen, maar heel veel ligt in de handen van de journalisten en redacties zelf.

Nieuwsredacties contacteren, dat doe je zo (tip 2)

Het belangrijkste is dat je toch tenminste een poging waagt.

Alles begint bij het vinden van de juiste journalisten.  Om er zeker van te zijn dat je boodschap bij de juiste persoon terechtkomt, kan je beroep doen op de journalistendatabank van VVJ, de Vlaamse Vereniging van Journalisten. Schaf je een abonnement aan en graaf door de perslijsten om de beste journalist te vinden die past bij jouw nieuws.

Ook zonder perslijsten kan je aan de slag. Raadpleeg je netwerk of graaf even in de openbare perslijsten van steden en gemeenten.

B2B-media heeft een groot draagvlak in jouw sector

Ben je actief in de B2B-markt? Weet goed welke vakbladen de belangrijkste zijn in jouw sector. Blader eens door een aantal exemplaren en kijk goed welke content ze publiceren. In B2B-bladen zal je vaak dezelfde soort artikels zien terugkeren.

  • Cases: een case bewijst jouw professionele aanpak en die van je partners
  • Interview met een lezer
  • Opiniestuk: de neutrale kijk van een belangrijke speler in de sector
  • Technische dossiers
  •  …

Weten welke de rubrieken zijn die vaak de revue passeren, is zeer waardevol. Hou ze altijd in gedachten tijdens het opstellen van je communicatieplan. Wees je er ook van bewust dat de lezers van vakbladen specifiek op zoek zijn naar (technische) informatie of gewoon eens bij een collega willen binnengluren.

 

Een klein wist-je-datje. Bij B2B-redacties selecteert de hoofdredacteur al het relevante nieuws dat via de verschillende kanalen binnenkomt. Hij of zij voorziet in elk magazine een aantal pagina’s om dat nieuws te bundelen. Als er een pagina ontbreekt, dan is een selectie van een aantal extra nieuwsberichten de ideale oplossing om het magazine te ‘vullen’. Maak hier gebruik van!

“Als je nieuws hebt, dan is het in eerste instantie de verpakking die telt. Een sterke titel kan al voldoende zijn om de aandacht van de journalist te trekken”

Maak jouw nieuws onweerstaanbaar

Heb je geen nieuws, vertel dan niets. Dat is eigenlijk de gouden regel. Je hoeft geen hele epistels te schrijven om op te vallen. De inhoud primeert altijd!

Maak je titel aantrekkelijk (tip 3)

Onderschat nooit de kracht van een goede titel! De juiste woordkeuze, het gebruik van getallen of leestekens: het zijn zaken die je al een stap dichter bij publicatie kunnen helpen. Probeer een voordeel of een nadeel voor de lezer te benadrukken. Als je merkt dat het voordeel te licht uitvalt, probeer dan in te spelen op de angsten en frustraties van de lezer. Overdrijf echter niet met bangmakerij, want dat pakt niet altijd goed uit.

Maak het journalisten/hoofdredacties zo makkelijk mogelijk (tip 4)

De titel bepaalt in grote mate of een journalist of hoofdredacteur je bericht rechtstreeks naar de prullenmand verwijst of als hij of zij het bericht effectief ook gaat lezen. Hoe makkelijker je het ze maakt, hoe beter je kansen op publicatie.

Schrijf, naast een goede titel, een beknopt persbericht en voeg een twee- à drietal afbeeldingen toe in bijlage. Het is altijd een meerwaarde als je een ‘kopfoto’ kan toevoegen. Afbeeldingen van mensen, en zeker bekende koppen in de sector, scoren vrijwel altijd. Probeer ook altijd relevante onderschriften mee te sturen. Hou daarnaast rekening met het formaat van je beeldmateriaal. Stuur bij voorkeur liggende beelden mee met je persbericht en kies voor een dynamische foto, geen standaard portretfoto of een foto met een nietszeggende achtergrond.

Hulp nodig bij het schrijven en samenstellen van persdossiers? Contacteer ons.

  • overzicht persberichten deel 1}
  • overzicht nieuwsbrieven deel 2}
  • overzicht persberichten deel 3}
  • overzicht persberichten deel 4}
Overzicht van persberichten geschreven door Adfundum

Alles wat te commercieel getint is, wordt gefilterd (tip 5)

Denk je ‘subtiel’ reclame te kunnen maken? Vergeet het! Je merk is in veel gevallen ondergeschikt aan het nieuws dat je te melden hebt. Je ‘brand’ of je bedrijfsnaam eenmaal vermelden kan, zelf tweemaal raakt nog door de beugel. Een persbericht wordt echter waardeloos als je een lofzang probeert af te steken en je jezelf de hemel in wil prijzen. En opgepast: wie de hoofdredacteur van dienst is die dag, kan ook al het verschil maken tussen een publicatie of niet.

Maak zelf het nieuws (tip 6)

Heb je geen nieuws, maar wil je toch een voortrekkersrol spelen in je sector? Overweeg het organiseren van een ‘rondetafelgesprek’. Zet de belangrijkste actoren in je sector aan tafel, kies een heet hangijzer als centraal thema en maak hier verslag van. Alles over hoe je een ‘rondetafelgesprek’ organiseert, lees je hier! Geef je het liever uit handen? Wij zijn er voor jou. Laat je bericht achter op ons invulformulier. Wij contacteren je eerstdaags.

Is negatieve publiciteit ook gewoon publiciteit?

Een van de hamvragen in de marketingwereld is of negatieve publiciteit ook gewoon publiciteit is. Het antwoord op die vraag is niet eenduidig. Feit is wel: hoe meer je iets probeert ‘geheim’ te houden, hoe groter de impact op je bedrijf als dat geheim effectief uitlekt. Transparantie is belangrijker dan ooit.

Actueel nieuws krijgt altijd voorrang (tip 7)

Je mag nog het mooist geschreven persbericht naar redacties over het hele land sturen, je nieuws is helemaal niets waard als er zich net op dat moment een feit voordoet dat alle andere nieuwsitems overschaduwt. Jammer van je tijd en je moeite, maar je moet goed beseffen dat het niet jij is die bepaalt wat nieuws is en wat niet. Die knoop doorhakken, is en blijft de verantwoordelijkheid van de hoofdredacteur.

Vb. Corona

Zeker tijdens het hoogtepunt van de coronapandemie hadden journalisten enkel maar oog voor het virus. Het item domineerde ons leven. Het was zeer moeilijk om die stroom aan nieuws te doorbreken. Hoe luid je ook riep, je maakte nauwelijks indruk. Maar corona was en is voor sommige bedrijven ook gewoon een opportuniteit (geweest). Deed je bedrijf inspanningen in de strijd tegen corona of steunde je zorgverleners op een originele manier? Een welgemikt persbericht en je stond in alle kranten. Let wel, in het oog van de storm van het coronavirus bleek het bijzonder moeilijk – lees onmogelijk – om alle ‘coronagerelateerd nieuws’ gepubliceerd te krijgen. Maakte je bijvoorbeeld 5 000 maskers, dan was er altijd wel een bedrijf die er 100 000 produceerde en uitdeelde. Check met andere woorden altijd het actuele nieuws voor je denkt dat je een primeur of een uniek bericht de wereld kan insturen.

 

Op zoek naar een copywriter die garant staat voor een neutrale aanpak? Artikels of blogs met meerwaarde publiceren? Vraag naar onze redactionele oplossingen.

Contacteer ons

Gerelateerde artikelen

Man spreekt voor publiek

Storytelling: een goed verhaal is zo verteld of niet?

Lees meer
The future of marketing door DALL-E 3

AI opent de poort naar de toekomst van (online) marketing

Lees meer

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te optimaliseren. Meer info

Blijf op de hoogte