Spring naar de inhoud

4 redenen om als bedrijf niet op elk social media platform actief te zijn

In de jungle van social media lijkt er elke dag wel een nieuwe exotische vogel op te duiken. Platformen zoals TikTok, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Snapchat, YouTube, … evolueren voortdurend en wie weet welk (nieuw) platform er volgende week weer hip zal zijn. Als ondernemer voel je misschien de druk om overal aanwezig te zijn. Maar rustig aan Tarzan, je hoeft gelukkig niet aan elke digitale liaan te slingeren.

Hieronder zijn 4 redenen waarom je als bedrijf niet op elk social media platform actief hoeft te zijn.

1. Jouw (potentiële) klanten zijn niet op elk social media platform aanwezig

Het is alsof je flyers uitdeelt voor de cursus belastingaangifte op een kinderfeestje. Als jouw doelgroep bestaat uit B2B-professionals, heeft een TikTok-dansje waarschijnlijk niet het gewenste effect. Focus op de platformen waar jouw potentiële klanten echt rondhangen. LinkedIn is het meest geschikt voor serieuze, informatieve posts in een professionele context terwijl Instagram meer geschikt is voor visuele content. En Facebook? Ja, dat is vooral handig als je je tante met je marketing wilt bereiken.

2. Kwaliteit boven kwantiteit

“Oooh, er is een nieuw platform! Onze conculega’s zitten erop, dus wij moeten dat ook doen!” Stop daar even mee. Het is beter om één of twee social media platformen echt goed te beheren dan een slap afkooksel van je bedrijfscontent te verspreiden over tien verschillende kanalen. Niemand wordt enthousiast van een social media pagina die voor het laatst is bijgewerkt sinds 2021. Door te focussen op betekenisvolle boodschappen, kun je consistent content maken waar mensen echt iets aan hebben.

Om onze klanten van kwalitatieve social media content te voorzien, voeren we eerst een grondig zoekwoordonderzoek uit. Eens we trends, frustraties, veelgestelde vragen, … bepaald hebben, verwerken we deze in een strategisch contentplan. Hierbij wisselen we het doel van de content (informeren, amuseren, activeren) af om je kanaal fris en boeiend te houden.

3. Tijd en energie

Organisch posten op social media mag dan wel gratis zijn, jouw tijd is dat niet. Het is verleidelijk om overal aan mee te doen, maar al dat scrollen, posten en reageren kost heel veel tijd en energie. Diezelfde energie kun je beter steken in echt contact met je doelgroep of in een goed doordachte campagne die impact maakt.

En ja, we weten dat er tools zijn om alles tegelijk te monitoren. Maar ook met de meest handige tools wordt het al snel een fulltime job om overal actief te zijn. Vergelijk het met een bankrekening: wil je dat je rekening goed opgezet en efficiënt beheerd wordt, dan schakel je best een expert in. Zo kan jij je focussen op andere belangrijke taken: klanten tevreden houden, product/dienst verbeteren, je bedrijf laten groeien, …

4. Voorkom een social media burn-out (bij jezelf en bij je volgers)

Je kent ze vast wel: accounts die dagelijks posten totdat je hun content beu bent en hun pagina’s gaat ontvolgen. Die constante drang om overal zichtbaar te zijn, kan behoorlijk vermoeiend zijn. En niet alleen jij, maar ook je volgers en het algoritme kunnen hierdoor afhaken. Ja, zelfs die onzichtbare robots kunnen je afstraffen als je overenthousiast bent. Platformen zoals Instagram en Facebook houden van engagement, niet van een spervuur aan posts. Als je te vaak content publiceert zonder dat er veel interactie op komt, denkt het algoritme: “Deze content scoort niet, laten we het wat minder vaak vertonen.” Resultaat? Je bereikt minder mensen en je inspanningen voelen als dweilen met de kraan open.

Conclusie: kies bewust en blijf authentiek

Je hoeft niet op elk platform aanwezig te zijn om succesvol te zijn. Social media moeten leuk blijven en niet voelen als een verplicht nummer. Ons team van social media experten kan jouw bedrijf hierin ondersteunen door te bepalen wie of wat jouw doelgroep is en welke kanalen ideaal zijn om jouw boodschap over te brengen.

Bij Adfundum kiezen we, door onze expertise en grondig onderzoek, bewust waar je actief bent. Met een focus op kwalitatieve content bouwen we een authentieke en effectieve online aanwezigheid voor je op. Jouw voordeel? Het bespaart je tijd, energie en houdt bovendien je publiek betrokken en tevreden!

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te optimaliseren. Meer info

Blijf op de hoogte